خواهش نادانی انسان نکن

هوا بس ناجوانمردانه سرد است

خواهش نادانی انسان نکن

هوا بس ناجوانمردانه سرد است

باز آمد بوی ماه مدرسه...

ای بابا

انگار حکایت تکراری اول مهر و بازگشایی مدارس نمیخواد دست از سر کچل من برداره!

فردا اول مهره و من دارم همین الان می رم لباسامو اتو کنم و ساعت 9 شب سوار اتوبوس بشم و برم مدرسه ام توی تهران (8 صبح باید مدرسه باشم!)!!!

عجب روزگاریه... خدایا...

انگار چاره ای نیست... چون ذوق عجیب و وصف ناپذیری دارم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا و تکرار و تکرار و تکرار این روزها و مسیرها...





یاد روزی می افتم که تازه تو دانشگاه قبول شده بودم و برای اولین بار تنهایی سوار اتوبوس شدم و رفتم تهران... جایی که تا قبل از اون تنها 2 بار اومده بودم و هر دو بار با خودروی شخصی و همراه خانواده ام بود. حالا من بودم و یک شهر بزرگ (تهران دریادی...)

مامانم یه کیف برام آماده کرد. کیف لپ تاپ رو پر کرد از وسایلی که ممکن بود به دردم بخورن

حتی نخ و سوزن هم توش بود


خدای من... چقدر اون کیف سنگین بود!

اما اونقدر ذوق و شوق داشتم که از میدان انقلاب تا حوالی میدان قزوین رو پیاده رفتم!!


پایانه آزادی... فریاد افرادی که به سوار شدن دعوتت می کردند...

ترافیک... سر و صدا... آلودگی شدید هوا... گرما (مامانم مجبورم کرد یه کت هم بردارم)





امروز یک سال از اون روز میگذره

یه کیف معمولی دوشی برمیدارم

یه دفترچه یادداشت

یه خودکار

موبایل و شارژر

کمی لباس (برای اینکه یه شب قراره تو خوابگاه بمونم)

و اندکی پول (نه مثل دفعه اول که حدود 100 تومن نقد گذاشته بودم تو جیب شلوارم (که دزد نتونه بزندش) و کلی پول تو عابربانکم)


چقدر من عوض شده ام... دیگه ذوق ندارم برای سفر

دیگه تهران رو دوست ندارم و حتی میشه گفت بدم میاد ازش

فقط می خوام این ترم هم تموم بشه

این ترم 13 واحد درس اصلی برداشتم و 3 واحد پیش نیاز اجباری

پایان نامه هم توشه

دعا کنید زودتر تموم بشم





پانوشت:

روز سئوگی لر رو به تمام سوگلی ها تبریک میگم. بخصوص به "نارین"

سونآی؛ آذربایجانین سئوگی گونو

بیلمیرم نه یه گؤره رسم اولوب هر کیمسه غرب کولتوروندان یاشایشیندا چؤخ ایشلتسه او قدر کیلاسلی دی!بونون دلیل لرینین بیری، بیزیم اؤز کولتورموزلا فولکلوروموزا تانیش اولماماقیمیز اولا بیلر. دئملی دی بیزیم اؤزوموزون ان گؤزل دب لریمیز اولا- اولا، هر دن اؤزگه کولتورلارینین دالیسیجا گئدیب، اؤزوموزی اؤنودوروک...

آمما هامی گوناهلار بیزده دئیل! فولکلوردان، کولتوردان دانیشانمیز یوخدو، تلویزیونوموزلا قئزئت لریمیزده، بو سیرادا آز دانیشیر و دئملی اولا بیلریک هئچ دانیشمیر!بو دب لرین بیری “سونآی” دی... نئچه میز بونون آدین ائشیتمیشیک؟! آمما بیر آیری کلمه دییرم: “ولنتاین”! دا بونو هامییز ائشیدیب سینیز! ولنتاین گؤزل بیر رسم دی. بیز بو گونون گؤزلیک لرین دانمیریک، آمما بیزیم ده کولتورموزدا بیر گون وار “سئوگیلی لر” اوچون... بو گونون آدی “سونآی” دی.



سونآی”، آذربایجانین ولنتاینتی دی.یایین سون آیی خیرمن لر ییغیشارگئجه لر آی چیخارهئچ زامان آیین باخیشییایین سون چاغی کیمینسئودالی اولا بیلمز


سونآی ندی؟


سونای بیر یوکسک رسیم دی، ایسلامدان قاباقدان ایندیه کیمی، بو گؤزل رسیم دیری ساخلانیب، اونودولمویوب.دوزدو بو رسیم گئتدیکجه، اؤز رنگین الدن وئریب، آمما ایندی ده چوخلو کندلرده بو گون سئوگیلی لر گونونه آدلانیر. سونآی آدیندان گلن کیمی، آیین سونونلا باغلانتی سی وار. بیز آذربایجانلیلارین فولکلوروندا، “آی”ین یوخاری یئری وار و بو کلمه، افسانه لریمیزده چؤخ قولاقیمیزا چاتیب.

سونآی ایلین اؤ گونودور کی گوندوزنن گئجه بیر حدده یئتیشیب، اصطلاحدا “اعتدال” حدینده اولورلار. دئمک اولار بو گون، یایین سون گونودور... آذربایجاندا، سئوگی گونو...بو گئجه ده، گون له اولدوز 180 درجه لی زاویه ده قرار تاپیب، گون باتاندا دوز بیربیرین اوستونه دوشورلر. بو صحنه چوخ سرعتله اوز وئریر، آمما بو آن ابدیته کیمی ایدامه تاپیر. یوکسک افسانه لرده، بو صحنه عشقه تعبیر اولوب... سئوگیه... بیر سئوگی که سونو یوخدو...آمما بو گونو نئجه دیری ساخلاماق اولار؟ بیزلر ائلیه بیلریک ولنتاین کیمی، سونآیی دا دیری ساخلایاق...



نئجه کی ولنتاین-ین نمادی قیرمیزی قولچاقلار یا آیری شیءلر اولوب، سونآیین دا نمادی آی شکلینده قولچاقلار یا آیری نمادلار اولا بیلر که بیزلر دوزلدیب، بیر بیریمیزه پای وئریب، سونآیی رواج وئره بیلریک.



آخرین روز شهریور، روز سونآی است که به روایت افسانه های آذربایجان، روز عشق می باشد. روزی مناسب برای جایگزینی روز ولنتاین

می توانید برای اطلاعات بیشتر این پیوند را بخوانید.

مشکلی به نام اسکان دانشجویی در تهران

سلام

این روزها خیلی از دوستان با مراجعه به پستی که در مورد خوابگاه دختران نوشته ام، مرا متوجه مشکلی می کنند که خودم سال قبل همین موقع داشتم و آن بحث اسکان در تهران بود.


دوستان زیاد نگران نباشید!

به قول نارین: هیچکس در تهران بی سرپناه نمی ماند!


من هم مشکل شما را داشتم و ایضا مثل شما از اینترنت دنبال راه چاره می گشتم تا بدانم افرادی مثل من برای حل این مشکل چه می کنند.


اگر شما در دانشگاه علامه (روزانه یا شبانه) پذیرفته شده اید، شک نکنید که علامه به تعداد کافی خوابگاه در اختیار دارد.


من ترم قبل برای هر شب اسکان در خوابگاه خودگردان شهید عضدی دانشگاه علامه طباطبایی، 5 هزار تومان پول پرداخت می کردم و از آسایش و آرامش 100 درصدی برخوردار بودم.


البته این دانشگاه به تازگی اعلام کرده که به دانشجویان نیمه حضوری خوابگاه نمی دهد و این شده برای من یک خیال و وحشت حسابی! اما نهایتا میرم تو یه خوابگاه معمولی (جدای از خوابگاه های دانشگاه) اما فکر نکنم این موضوع جدی باشه!


البته دوستانی که در خوابگاه پیدا کرده ام، میگن میتونم بعنوان میهمان آنها در خوابگاه ساکن بشم و اینطوری مشکل اقامتم حل خواهد شد.


پس نگران نباشید


اما در مورد دانشگاه های دیگر اطلاعی در دست ندارم. مخصوصا دانشگاه تهران خوابگاه نمیده. (اینو از یکی از بچه های دانشگاه تهران شنیدم)


امیدوارم کمی خیالتون رو راحت کرده باشم!